Ihfazillah Yahfazka - Episod 3


Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum wbt

♥ Allahumma Solli A'la Sayidina Muhammad Miftahulbaabi Rahmatillah ♥

♥ Solatan Wasalaman Daimaini Bidawami Mulkillah ♥

♥ A'dadama Fi Ilmillah ♥


Episod 3 : Kun Fayakun

"Doktor, macam mana keadaan anak saya?" Terukir senyuman di wajah seorang ibu di hadapan pintu wad.

"Insya-Allah keadaan dia semakin baik tetapi saudara Uwais masih dalam pemerhatian kami. Dalam keadaan sebegini, berbagai kemungkinan akan berlaku. Kita cuba doakan yang terbaik ya Puan." Doktor cuba memberi respon positif terhadap soalan Puan Sumayyah.

"Tak mengapa, doktor. Saya faham." Doktor mengangguk dan terus mengatur langkah ke bilik wad yang lain. Puan Sumayyah mengesat air matanya. Tugas seorang doktor ialah merawat dan mencuba sedaya upaya untuk hidup seorang pesakit. Hidup dan mati seseorang adalah di tangan Allah.

Iza arada syai-an anyakulalahu kun fayakun, apabila Dia (Allah) menghendaki sesuatu Dia hanya berkata kepadanya, "Jadilah!" maka jadilah (sesuatu itu).

'Ya Allah, selamatkanlah anak sulungku ini. Sembuhkanlah dia.' Doa seorang ibu yang tidak sanggup melihat anaknya berbaring tanpa suara dan tanpa mata terbuka. Dalam sanubarinya, dia memohon agar sinar kebahagiaan akan muncul tidak lama lagi.

Puan Sumayyah menjengah dari kaca jendela kecil yang terdapat pada pintu bilik wad, dia melihat keadaan Uwais begitu juga. Tidak ada bezanya. Sudah seminggu anaknya begitu. Hati ibu mana yang senang melihat anaknya menderita. Sekali lagi mata Puan Sumayyah yang makin melebam saban hari mengeluarkan manik-manis jernih, titisan demi titisan murah sahaja mengalir. menginsafi bahawasanya kita ini hanya seorang pengemis yang sentiasa mengemis dari Allahu Azza Wajalla.

Dia menyusun langkah longlai. Tidak tahu harus gembira atau bersedih. Perasaannya bercampur baur. Puan Sumayyah menekan butang turun di ruangan menunggu lif. Beberapa orang yang ada di sekitar ruang menunggu itu tidak diendahnya. 'Ting!' Pintu lif terbuka. Seorang wanita 20-an, berseledang kelabu dengan lilitan persis hijab Heliza Helmi keluar dari perut lif. Semua yang menunggu di ruangan tadi segera masuk ke dalam lif sementara Puan Sumayyah masih lagi berdiri di situ. Tidak berganjak.




'Mak cik nak turun tak ni?' tanya seorang pemuda. 'Mak cik? Mak cik?' Pemuda itu mengeleng. Puan Sumayyah tidak memberi respon. Pintu lif tertutup kembali. Tiba-tiba dia rebah. Wanita yang berselendang kelabu yang masih mencari arah untuk ke bilik wad, berpaling. Terkejut!

"Ya Allah!" Dia melihat seorang wanita lingkungan umur mencecah 50-an pengsan di depan pintu lif. Pantas dia berlari ke arah wanita itu.

"Mak cik! mak cik!" beberapa kali dia menepuk-nepuk pipi Puan Sumayyah. Dia sedikit panik. Tiba-tiba ada seorang wanita muncul dari perut lif memandang mereka berdua dan menjerit 'Umi?!'


------------*--------------


Jari Uwais bergerak-gerak. Matanya dibuka perlahan-lahan. Kepalanya terasa berdenyut. Pintu bilik dikuak oleh seorang wanita berhijab kelabu. Wanita tersebut mendekati katilnya. Mata wanita itu membutang apabila meihat Uwais telah membuka mata dan memejamnya semula dengan dahi yang berkerut. Wanita itu terus berlari untuk mendapatkan bantuan,

"Doktor! Doktor!"


-bersambung-

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Insya-Allah ini sebuah karya terbaru saya, jika ingin karya diteruskan tinggalkan sebarang komen tidak kisahlah kritikan atau penguat semangat. Saya perlukan sokongan dan kritikan membina untuk meneruskan karya ini.

Karya ini terlindung dibawah hakcipta terpelihara.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

p/s : Jangan lupa baca episod seterusnya. :D



Sara Assyahidah
22 Muharam 1434 H
6 Disember 2012 (Khamis)
9.15 pagi

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum..

    Menggeledah post2 Sara...
    Nice try...
    Suka nama Uwais.

    Sewaktu iqa join bengkel penulisan, kak Salina Ibrahim ada pesan. Dalam penulisan elakkan tulis ayat AQ begini Iza arada syai-an anyakulalahu kun fayakun. Tulis maksud dan ayat serta surah.

    Iqa mengikuti mulai hari ni.
    <3

    Moga Allah kasih.

    BalasPadam
  2. waalaikumussalam iqa..

    Allahurabbi.. segan pulak dengan iqa.. saje je cube nak berjinak2..
    insya-Allah.. doakan sara ya iqa..

    Owh mcm tu ke? Okey, alhamdulillah iqa sudi berkongsi..
    sangat membantu sara ni.. hehe.. tabarakallah..

    Episod seterusnya bakal menyusul,Iqa.. Biiznillah..

    Jazakillah.. Iqa sangat mendorong~ :D

    <3 Allahumma solli a'la saiyidina Muhammad <3
    <3 Rabbana walakalhamd <3

    BalasPadam