Perkongsian dari Ibnu Batoota


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

♥ Allahumma Solli A'la Sayidina Muhammad Miftahulbaabi Rahmatillah ♥
♥ Solatan Wasalaman Daimaini Bidawami Mulkillah ♥
♥ A'dadama Fi Ilmillah ♥

Petang ini sebelum berbuka, Sara nak kongsi sedikit cerita dari seorang 'facebooker' ini. Dalam facebook, dia dikenali sebagai Ibnu Batoota. Sara tahu tentang Ibnu Batoota ini pun daripada dua orang sahabat Sara ini, Shikin dan Ilya. Mereka bercerita tentang 'rijal' ini dengan penuh keterujaan! Sara tergamam. Hm, Sara malas nak cakap banyak-banyak, Sahabat-sahabat baca sendirilah kisah Ibnu Batoota ini. Sara petik dari status facebook dia, ---->




Ibnu Batoota · 1,163 subscribers
July 20 at 4:41pm ·



AMARAN: status ini hanya utk yg berlapang dada menerima nasihat dan mengmbil ibrah(pengajaran) sahaja,kepada yg tak suka,tlong main jauh2,jgn kacau sini.

korang mesti fikir aku kenal bidadari aku sebelum aku kawen kan?


sebenarnya mcm ni...aku keluar berdakwah di pahang beberapa bulan lepas..
aku sampai ke sebuah masjid di mentakab,,dan salah seorang jemaah masjid tu kenal aku,aku tak kenal dia..rupa2nya dia peminat blog aku...dia happy jmpak aku,sembang dgn aku mlm tu smpai 2 pg,lpas tu dia tawarkan adik ipar dia pd aku(istri aku skrg)..aku tanya orgnya mcm mna dan sbgnya..
katanya,calon tu tak pernah ke sekolah,sejak kecil dia sekolah dlm rumah,diajar ayah dan abangnya sdri(kedua2 nya ustaz),dari menulis,membaca smpai lah menjadi alimah(ustazah),dia pakai purdah sjak kecik seawal 7 tahun,sjak kcik lg dia seorg yg sgt pemalu,tak pernah dilihat lelaki ajnabi,tak reti guna hp dan teknologi lain,rumahnya zuhud,takda tv,internet,radio,hiburan dia siang malam cuma quran dan kitab agama,sejak kecil dia dilatih mnjadi bidadari,pandai msak dan menjahit....dan dia keturunan rasulullah..


aku trus stju utk bertemu walinya...walinya taaruf dgn ku,kemudian pggil dia ke ruang tamu utk bukak purdah dpn aku....
dia buka...dan dia tunduk...aku sendiri tnduk sbb tlmpau malu dan aku sebak msa tu,ntah kenapa...mungkin sbb hepi sgt?
pendek kata,aku tak nmpak muka dia,sbb dia tnduk,nmpk hidung je..dia tutup muka dgn purdah dan msuk blik dlm bilik...


kemudian kami istikhrah 3 hari,dan aku stju,dia juga stju...walaupun kami tunang,tapi kami tak pernah berhubung,tak pernah dgr suara,tak pernah sms,sampailah akad nikah baru2 ni...
semuanya aku berurusan dgn abangnya..


lpas akad nikah,aku msuk ke blik pengantin,dlm tu smua adik bradik pmpuan ku dan ummi dia ada,laki semua kat luar..msa tu lah kali pertama aku tgk muka dia..tapi dia tnduk juga tak tgk aku...sarung cincin pun tergetar2...


lpas tu aku ditinggalkan dlm bilik tu dgn dia sorg...dia duduk atas lntai,peluk lutut dia tutup muka..aku dtg dekat...dia trus menangis...aku bgtau yg aku kena balik penang(sbb kami nikah gantung),dia diam tak jwb...aku nak sentuh,tapi tak berani...last2 aku bangun utk pergi..baru lah dia tgkap tgn aku utk salam dan cium tgn aku...lpas tu dia duduk balik peluk lutut tutup muka...


mlm tu aku call,baru aku dpt dgr suara dia....dan hakikatnya,sampai sekarang,dia BELUM PERNAH LIHAT WAJAH AKU.....(kami tak da tangkap2 gambar ke apa ke)..
tapi dia sgt muliakan aku dan hormati aku..aku tnya kenapa stuju kawen dgn aku sdgkan tak pernah tgk aku(smpai skrg)?dia jwb...dia istikharah,tnya allah,allah tahu apa yg terbaik utk dia dan agama dia,jadi dia stju sbb jwpan istikhrah tu positif,apa yg allah sdri kata baik,apa lg keraguan perlu dia ada utk trima aku sbg suami?


♥ ♥ ♥


kenapa aku cerita?


sbb aku nak bgtau yg cinta luar nikah itu sgt jijik dan kotor,berhenti lah couple2 murahan ni...bercinta selepas nikah adalah seindah2 cinta dan 24 jam pahala,trun rahmat mencurah2...kalau couple cinta luar nikah, 24 jam dosa,malaikat laknat siang malam..so korang pilih...


kejap lagi maghrib,dah masuk ramadhan...jom lah kita bertaubat,yg masih ada kekasih haram tu,ptuskan sekarang..kita masuk dlm bulan ramadahn ni dgn pnuh kesucian ok?

<--- Apa macam? Comelkan kisah mereka. Sangat comel di mata Allah. Kita? Insya-Allah jagalah hati kita baik-baik. Kita beria-ia nak calon baik-baik, soleh dan serba sempurna. Tapi kita sendiri hmm...

p/s : Nak cari nasi kerabu, jangan cari di kedai elektrik. Hehe 'peace no war' :)


Sara Assyahidah
5 Ramadhan 1433 H
25 Julai 2012 (Rabu)
6.53 petang

1 ulasan:

  1. teringat masa2 mula kawen dulu...tetiba jam 2,3 pagi dikejutkan oleh ahliah(isteri). ingatkan pasal apa tapi rupa rupanya nak minta izin kalih badan membelakangi aku.....perrhhh....

    BalasPadam