Belajarlah Menjadi Isteri Seorang Kader Da'wah

Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum wbt

♥ Allahumma Solli A'la Sayidina Muhammad Miftahulbaabi Rahmatillah ♥

♥ Solatan Wasalaman Daimaini Bidawami Mulkillah ♥

♥ A'dadama Fi Ilmillah ♥


Ini sebenarnya merupakan catatan pertama ana pada tahun 2014 dalam blog yang sedia usang ini. Ramai sungguh sahabat sahabiah ana yang mahu mendirikan baitul muslim. Dan ada di antara mereka merupakan aktivis-aktivis da'wah yang hebat. MasyaAllah! Tabarakallah! Oleh itu, ana alfaqirah ini mahu mencoretkan sebuah hadiah istimewa buat isteri-isteri pejuang ini agar mereka tidak berbelah bagi dalam memilih baitul muslim melalui jalan jihad. Ketahuilah kita tidak selamanya menetap di sini kerana di sana di kampung abadi negeri akhirat sedang menanti. Tanpa bekalan pasti hidup di sana tidak lagi bererti. Dan tinggallah penderitaan dan penyesalan yang tiada henti. Usah menangis jika hidup di dunia tidak seindah mimpi. Dan berbahagialah jika kamu tidak dijanjikan kemewahan duniawi. Kerana suami yang soleh itu sedang menyiapkanmu menjadi ketua bidadari di syurga nanti. Biiznillah! Moga Allah perkenankan. Ameen ya Rabbal Alamin. 

Lathifah As Suri. Ia berdiri disamping Imam Syahid Al Banna. Sejak awal Imam Syahid telah menegaskan bahawa ia memerlukan seorang muslimah yang kukuh, yang tidak lekang dan lemah oleh halangan dan rintangan dalam berdakwah. Perjuangan Imam Syahid bukanlah suatu hal yang main-main, bukan hanya sekadar dakwah seperti kebanyakan orang waktu itu. Bukan hanya sekadar membangunkan sebuah rumah. Imam syahid tengah dan hendak membangunkan sebuah peradaban. Dan ia percaya, peradaban tidak akan wujud, tanpa seseorang yang ia yakini keikhlasannya.

Maka -pendampingnya-harus menyedari bahawa dibahunya ada amanah yang sama besarnya dengan yang dilakukan oleh Imam Syahid. Ada ukuran waktu dan kuasa utama disitu. Maka pertemuan diyakini menjadi suatu hal yang mahal bagi Imam Syahid dan isterinya.

Maka bagi Lathifah As Suri menjadi isteri Hasan Al Banna. Sejak awal pernikahan, Lathifah sudah menyedari bahwa ia harus bersedia jika ada waktu yang dia perlu menjalani hidup sendiri tanpa seseorang, tempat berlabuh hidup dan cintanya.

Dakwah Ikhwan yang dipimpin oleh suaminya banyak meminta risiko yang sungguh besar. Penjara bahkan nyawa menjadi akibat , yang bila-bila masa sedia menyapanya.

Tanpa diminta, Lathifah sudah tahu dan memahami bagaimana ia harus menempatkan dirinya. Ia memutuskan menutup seluruh aktiviti luarnya. Hanya satu yang ia curahkan, jihad utamanya adalah di ruang rumahnya sendiri. Mengurus rumah tangga dan membesarkan anak-anak mereka berdua adalah dua hal yang tidak kalah pentingnya dengan yang dilakukan oleh Hasan Al Banna.
Sebelum berkahwin dengan Hasan Al Banna, Lathifah berasal dari keluarga yang taat beragama. Hingga tak hairan jika ia menyedari betul – betul tuntutan hidup menjadi isteri seorang dai.

Malam, ia harus sanggup untuk bangun menyambut kepulangan suaminya. Walau tak jarang Imam Syahid sangat berhati-hati, bahkan hanya untuk membuka pintu rumahnya sekalipun. Jauh dilubuk hatinya, Imam Syahid tidak ingin mengganggu tidur bidadari kekasihnya yang telah seharian mengurus rumah dan anak-anak mereka berdua. Imam Syahid bahkan tak segan untuk menyiapkan makan malam untuk dirinya sendiri.

Lathifah tidak pernah mengeluh, walau sehari-harinya hanya ia habiskan sekeliling rumah saja. Ia tidak pernah menuntut lebih kepada Imam Syahid. Padahal, Lathifah pun -berlepas diri dari ia seorang isteri Imam Syahid- menyimpan banyak potensi. Anak-anak mereka yang berjumlah enam orang sesungguhnya adalah pengorbanan yang besungguh - sungguh menjalani hidup. Satu-satunya yang pernah membuat dirinya resah adalah, ketika salah satu anak mereka sakit kuat dan Imam Syahid harus tetap menjalani jihadnya. Ia bertanya kepada suaminya,"Bagaimana jika ia meninggal?". Imam Syahid hanya menarik nafas panjang, ia kemudian berkata "datuknya lebih tahu bagaimana mengurusnya."

Sejak awal lagi, Lathifah menanamkan wawasan islam kepada anak-anaknya. Mendorong mereka untuk membaca, sehingga dalam hidupnya mereka tidak terpengaruh dengan seruan-seruan yang merosakkan. Ketika Imam Syahid bolak-balik keluar penjara, Lathifah berusaha bersabar dan istiqamah.Lathifah sangat menyedari sifat dan kewajipan asas seorang wanita sebagai isteri dan ibu bagi anak-anaknya. Ia mengosongkan waktunya untuk mendidik anak2nya. Ia bahagia melihat anak-anaknya berjaya dalam hal akhlak dan amal. Ini tak mungkin terjadi jika seorang ibu sibuk di luar rumah. Seorang anak tidak mungkin belajar tentang akhlak dan amal dari orang selain ibunya.Ketika Hasan Al-Banna syahid, anak-anaknya belum dewasa. Lathifah tidak mudah menyerah. Tak ada resah ataupun ketakutan dalam hatinya. Ia sangat memelihara apa yang dikehendaki oleh arwah suaminya. Ia tetap berlaku didalam rumah. Lathifah tidak meremehkan batasan yang Allah tentukan.

Kerananya, tidak hairan diantara anak-anaknya tidak ada ikhtilat (percampuran) antara anak-anaknya dan sepupunya yang berlainan jenis.Tidak ada yang berubah dirumah itu, apa yang Imam Syahid inginkan berlaku dikeluarganya masih tetap di pegang teguh oleh Lathifah. Keseorangan , Lathifah membesarkan keenam anaknya. Dirumahnya kini ia mempunyai tugas tambahan, yaitu memperdalam wawasan islam.Yang dimaksud dengan wawasan islam adalah membaca Al-Quran dengan tafsirnya, mempelajari Sunnah Rasulullah SAW, haditsnya dilanjutkan dengan usaha kuat untuk menerapkannya. Lathifah juga masih menyempatkan diri mempelajari sejarah para salafussalih dan berita seluruh dunia Islam. Lathifah menyedari meremehkan masalah ini akan memunculkan persoalan serius. Seorang yang tidak menambah pengetahuan keislamannya, akan merasa sukar untuk bangga dengan keagungan dan kebesaran Islam. Dengan melalui pemahaman islam yang baik, seorang wanita akan sedar betapa penting fungsinya terhadap keluarga dan masyarakat."

Perjuangan Lathifah membuahkan hasil yang gemilang. Semua anaknya berjaya meraih gelaran rasmi dalam pendidikan ilmiah. Yang sulung, bernama Wafa-menjadi istri Dr.Said Ramadhan. Kedua Ahmad Saiful Islam, kini sebagai peguam general di Mesir. Ia juga pernah duduk di parlimen. Ketiga bernama Tsana, kini sebagai pengajar di Universitas Kairo. Kelima Roja, kini menjadi doktor. Dan Halah sebagai pengajar kedokteran anak di Universitas Azhar. Dan terakhir, Istisyhad sebagai doktor ekonomi Islam. Semuanya itu sebagai bukti, betapa berertinya seorang Ibu bagi keberhasilan dakwah seorang suami. Selain juga untuk anak-anaknya..

Hasan Al Banna syahid diusianya yang masih muda, sekitar 40 tahun. Setelah bertalu –talu ditembak oleh musuh-musuh Islam di sebuah jalan di Kairo.Sebenarnya Hasan Al Banna masih boleh diselamatkan, tapi kerana konspirasi politik para musuh Islam yang dipimpin oleh pengkhianat la'natullah Gamal Abden Naser, membuatkan tubuh Hasan Al Banna yang sedang sengsara dibiarkan tidak berdaya, tanpa bantuan dari sesiapapun , termasuk doktor-doktor di hospital.
Akhirnya seorang pengasas Ikhwanul Muslimun itu pun syahid menemui kekasih tercintanya, Rabbnya.

Musuh-musuh Islam pun banyak yang tertawa dan berpesta dengan syahidnya Imam, tapi sesungguhnya Hasan Al Banna tidak pernah pergi meninggalkan pengikutnya.Allah terlalu mencintai hamba-Nya yang satu ini, sehingga memanggilnya terlebih dahulu.Hal yang memilukan adalah, meskipun Ikhwanul Muslimun mempunyai puluhan ribu pengikut, tapi tak seorangpun yang diizinkan untuk menyembahyangkan jenazah beliau, kecuali ayahnya yang sudah uzur, saudara perempuan dan istrinya."




p/s : Jika ingin menjadi isteri kepada pejuang agama Allah, maka teladanilah Srikandi Haraki, Latifah binti Hussin ini. Fi Hifzillah! Barakallahu fikum buat yang bakal mendirikan baitul muslim Baitul Haraki! :)

Dipetik dari blog Naziran Nasir, http://awalperjuangan.blogspot.com.


Sara Assyahidah
20 Rejab 1435 H
20 Mei 2014 (Selasa)
5.11 Petang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan