Ihfazillah Yahfazka - Episod 4


Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum wbt

♥ Allahumma Solli A'la Sayidina Muhammad Miftahulbaabi Rahmatillah ♥

♥ Solatan Wasalaman Daimaini Bidawami Mulkillah ♥

♥ A'dadama Fi Ilmillah ♥


Episod 4 : Amnesia Songsang


Dia mundar mandir di ruang legar bersebelahan bilik 11 wad Cempaka itu. Tidak putus-putus dia berzikir dan berdoa agar Allah Al-Mu'id memberi kesembuhan kepada Uwais.

"Cik, maaf menganggu. Doktor minta cik masuk sekejap" Suara jururawat yang mengenakan uniform pink dan bertudung tiba-tiba memecah kesunyian di ruangan itu. Dia mengangguk tanda bersetuju. 

Sebaik sahaja memasuki bilik 11 itu, senyuman lebar menguntum dibibirnya dengan serta merta. 

'Uwais dah sedar!' Hatinya berasa begitu gembira. 'Alhamdulillah'. Dia mendekati katil di mana tempat terbaringnya seorang lelaki yang sangat ditakutinya suatu ketika dahulu, bersama lelaki itu ada seorang doktor dan jururawat. 

"Cik? " Doktor yang memakai tag nama 'RIDHWAN' pada kot labuh putihnya itu mula mengatur ayat yang sedikit tergantung.

"Rumaisha. Saya Rumaisha. Sekampus dengan Uwais" Rumaisha menyambung.

"Cik Rumaisha, boleh Cik Rumaisha berdiri di sebelah pesakit." Rumaisha mengangguk dan menurut perintah.

"Encik Uwais, encik kenal siapa ni?" Doktor melontarkan soalan kepada Uwais. Rumaisha kebingungan. Pelik. Masakan Uwais tidak kenal. Mustahil!

Wajah Rumaisha bermata bulat dengan air muka yang menenangkan itu diamatinya perlahan-lahan. Uwais mengeleng. 

"Betul encik tak ingat kawan encik ni?"

Uwais masih mengeleng. Uwais memejamkan matanya dan mengerutkan keningnya sehingga bertembung. Gelengen Uwais itu benar-benar memeranjatkan Rumaisha. Dia tidak percaya lelaki itu tidak mengenalinya. Hal ini benar-benar mustahil!

" Encik Uwais, tak apalah kalau encik tidak kenal. Encik rehat dulu ya. Saya cuma bertanya." Doktor cuba menenangkan Uwais yang kelihatan sedang memicit-micit dahinya yang sedang berbalut. Kepalanya terasa sakit sekali.

Pintu bilik dibuka. Seorang lelaki yang berusia sekitar 55 tahun berdiri di situ. Semua mata yang berada di dalam bilik itu memandangnya. Uwais juga berpaling. 

"Abi!" Suara lemah itu membuatkan Rumaisha dan doktor berpandangan satu sama lain. 

"Uwais!" Si ayah berlari-lari anak. Senyuman lebar menghiasi wajahnya. Ya! Dia benar-benar gembira apabila anaknya yang membisu, kaku tanpa suara selama seminggu baru sahaja memanggil Abi! 

"Doktor, anak saya, doktor! Anak saya dah sedar, doktor! Dia dah sembuh, doktor! Allah.. Alhamdulillah."
Si ayah memeluk erat anak lelakinya itu. Tidak menyangka hari yang dinantikannya itu telah muncul. Bagaikan bermimpi.

Doktor hanya membalasnya dengan senyuman hambar. Di dalam fikiran Doktor Ridhwan, masih ada sesuatu yang tidak kena. Sedikit kehairanan dengan apa yang sedang pesakitnya itu sedang alami.

"Encik Naufal dan Cik Rumaisha, saya cadangkan kita berikan ruang untuk pesakit berehat." Arahan doktor iti disambut baik oleh kedua-duanya setelah melihat Uwais kepenatan. Matanya juga sudah mula kuyu. Benarlah kata doktor, Uwais perlu berehat. 

Sebaik sahaja pintu bilik ditutup rapat, doktor cuba menjelaskan tentang perkara yang berlaku sebentar tadi.

"Alhamdulillah, Encik Uwais sudah mula sedar. Tetapi..." belum sempat Doktor Ridhwan memberi penjelasan, Encik Naufal mula bersuara kebimbangan,

"Tapi apa doktor?"

"Saya belum pasti tetapi mengikut pengalaman saya, Encik Uwais sedang mengalami amnesia songsang."
Doktor Ridhwan cuba menjelaskan situasi sebenar.

"Amnesia songsang?" Kali ini Rumaisha pula yang bersuara seolah-olah menuntut penjelasan yang lebih dalam.

"Ya, amnesia songsang. Amnesia adalah defisit dalam ingatan disebabkan oleh kerosakan otak, penyakit, atau trauma psikologi. Pada asasnya, amnesia adalah kehilangan ingatan. Memori boleh menjadi sama ada keseluruhannya atau sebahagiannya hilang disebabkan kepada sejauh mana kerosakan yang menjadi penyebabnya. Terdapat dua jenis utama amnesia, amnesia songsang dan amnesia anterograde. Amnesia songsang apabila sebelum dibentuk kenangan hilang. Dalam beberapa kes, kehilangan ingatan menjangkau dekad yang lepas. Dalam kes-kes lain orang yang kehilangan hanya beberapa bulan ingatan. Amnesia Anterograde adalah ketidakupayaan untuk membentuk kenangan baru jangka panjang. Kedua-dua jenis tidak saling eksklusif. Kedua-dua boleh berlaku dalam pesakit pada satu-satu masa. Kajian kes, seperti RB pesakit, menunjukkan bahawa kedua-dua jenis amnesia boleh berlaku serentak. Kajian kes ini juga menunjukkan bahawa amnesia biasanya dikaitkan dengan kerosakan kepada lobus temporal tengah. Di samping itu, kawasan-kawasan tertentu hippocampus (Rantau CA1) terlibat dengan ingatan. Penyelidikan juga telah menunjukkan bahawa apabila kawasan-diencephalon rosak, amnesia boleh berlaku."



"Uwais masih kenal dengan Pak Cik Naufal tapi dia langsung tak ingat tentang saya. Maksudnya, Uwais mungkin hilang ingatan selama beberapa tahun sebelumnya kan? Sebab kami kenal pun 3 tahun yang lepas."

"Ya tepat sekali! Semasa saya tanya tentang dirinya sebelum saya meminta Cik Rumaisha masuk tadi, Encik Uwais masih ingat namanya namun apabila saya tanya umurnya, dia menjawab 20 tahun." Masing-masing berwajah serius. Encik Naufal dari tadi menghadam penjelasan dari doktor dan seorang gadis berwajah polos itu.

"Maksud doktor, anak saya hilang ingatan? Kenapa doktor? Kenapa boleh jadi macam ini, doktor?" Sekali lagi suara kebimbangan itu menarik perhatian Rumaisha dan Doktor Ridhwan. Rumaisha juga sedang menunggu jawapan.

"Antara punca yang menyebabkan dia hilang ingatan biasanya kerana hentakan di kepala. Encik Naufal jangan bimbang. Semasa pembedahan hari itu, pihak kami sudah membuat ujian MRI. Jadi, saya jamin, Encik Uwais tidak apa-apa. Perkara ini tidak pelik sebenarnya. Syukurlah Encik Uwais hanya hilang memori selama kurang lebih 3 tahun sahaja. Itu juga suatu perkara yang tidak pernah berlaku sepanjang karier saya sebagai seorang doktor sebab kebiasaannya pesakit akan hilang ingatan melibatkan dekad sama ada satu dekad, dua atau lebih daripada tu. Jika Encik Naufal dan Cik Rumaisha pernah dengar tentang Kay Delaney iaitu seorang wanita yang telah hilang memori lebih 2 dekad bersamaan 20 tahun. Dalam kes Kay ini, tempoh hilang ingatan Kay berganda-ganda lebih lama dari Encik Uwais. Tetapi inilah kekuasaan Allah. Barangkali, Uwais ini penghafal Al-Quran? Saya cuma meneka." Persoalan itu dilontarkan kepada Encik Naufal yang sedari tadi  khusyuk mendengar.

"Ya, dia salah seorang pengamal perubatan Islam." Jawab Encik Naufal.

"Subhanallah saya sudah mengagak." Doktor tersenyum sebelum meminta diri untuk memeriksa pesakit lain.

"Maaf pak cik, saya menyibuk sahaja kat sini." Rumaisha cuba memberanikan diri untuk berkomunikasi dengan ayah Uwais.

"Eh, tak adalah. Kenapa kamu cakap macam tu? Tak baik. Alhamdulillah ada kamu tadi. Kawan Uwais ke?"

Rumaisha mengangguk, " Saya satu kampus dengan Uwais, pak cik. Saya sebenarnya datang nak melawat dia. Tapi masuk je kat bilik Uwais tadi, saya dapati tidak ada siapa-siapa melainkan Uwais yang sedang mengerang kesakitan. Saya panik dan terus memanggil doktor. Dan terjadilah apa yang telah diceritakan doktor sebentar tadi."

"Ow ye ke? Sha.. erm nama ape tadi, pak cik terlupa pula" Encik Naufal tersengih.

"Rumaisha, pak cik. Rumaisha binti Hariths"

"Aa.. ya, Rumaisha. Baru pak cik ingat. Terima kasih tolong tengok-tengokan Uwais tadi. Pak Cik pun hairan ke mana isteri pak cik ni? Pak cik cuba telefon dia, dia tak angkat. Minta maaf terpaksa susahkan kamu pulak," Encik Naufal mula diselubungi rasa bersalah dan rasa bimbang terhadap isterinya yang dari tadi belum kelihatan.

"Tak apa pak cik. Tak susah pun. Erm, kalau tak ada apa-apa saya minta diri dulu ya pak cik. Insya-Allah saya akan datang lagi. Assalamualaikum warahmatullah."

"Ow, ye ye. Insya-Allah. Kamu datanglah ya. Waalaikumussalam waramatullah." Encik Naufal tersenyum. Suka dia melihat seorang anak gadis kaya dengan santun dan sangat menghormati orang tua. Dalam hatinya masih ada gusar tentang  ke mana menghilang isterinya itu. Salma, anak perempuannya juga tidak muncul. Katanya lepas pulang dari kelas tuisyen, mahu bergegas ke sini.


---------------------*-----------------------

"Dik, mak cik Sumayyah macam mana?" Tanya seorang gadis kecil molek kepada seorang remaja perempuan yang sedang duduk menemani ibunya yang sedang terbaring di katil wad kecemasan itu.

"Kak Rumaisha! Entahlah kak, tadi Umi ada sedar lepas tu pengsan balik. Doktor kata mungkin sebab dia kurang rehat dan kurang makan. Ya lah, Umi degil. Walaupun tak sihat, Umi tak bagi Salma tolong jaga abang. Katanya, dia nak ada di sisi abang. Kalau abang sedar dari koma, dia nak berada di samping abang masa tu. Umi banyak fikir sangat ni kot. Hmm.. umi, umi." jawab Salma panjang lebar sambil mengusap kepala ibunya itu.

"Tak pe la, Sal. Itulah kasih seorang ibu. Ibu ni ada perasaan kasih sayang yang hebat tau. Seorang ayah yang gagah pun tidak mampu menandingi kasih sayang seorang ibu yang lembut." Mereka berdua saling tersenyum.

"Erm.. kak Rumaisha.."

"Panggil akak, Aisha pun tak pe, Sal." Rumaisha memotong.

"Aa, Kak Aisha, macam mana dengan kawan kak Aisha? Dia pun macam abang jugak ke? Koma?"

"Aah, tapi tadi alhamdulillah dia dah sedar." Rumaisha membalas dengan senyuman tawar apabila dia teringat kembali tentang Uwais yang langsung tidak mengenalinya.

"La.. ye ke? Kan bagus kalau abang Sal pun sedar juga." Nada Salma sayu.

"Tak pe, Sal. Insya-Allah, jangan putus berharap pada Allah ya," Rumaisha berkata sambil menepuk bahu Salma. Dia cuba memujuk. Salma memandang tepat anak mata Rumaisha dengan pandangan hiba. 

"Sal.." Kedengaran suara lemah.

"Umi! Alhamdulillah umi dah sedar!"

"Abang, Sal? Abang macam mana? Siapa yang tolong jaga Abang Uwais kamu tu?" suara lemah Puan Sumayyah itu benar-benar memeranjatkan Rumaisha. Matanya membutang.

'Uwais?!'


-bersambung-

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Insya-Allah ini sebuah karya terbaru saya, jika ingin karya diteruskan tinggalkan sebarang komen tidak kisahlah kritikan atau penguat semangat. Saya perlukan sokongan dan kritikan membina untuk meneruskan karya ini.

Karya ini terlindung dibawah hakcipta terpelihara.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang amnesia songsang boleh rujuk di laman sesawang ini, http://nurazreen97.blogspot.com/2012/11/amnesia-d.html dan http://ms.mdhealthresource.com/disability-guidelines/amnesia

p/s : Jangan lupa baca episod seterusnya. :D



Sara Assyahidah
24 Muharam 1434 H
7 Disember 2012 (Jumaat)
11.58 malam


Tiada ulasan:

Catat Ulasan