Dirisik Senior

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Allahumma Solli A'la Sayidina Muhammad Miftahulbaabi Rahmatillah,
Solatan Wasalaman Daimaini Bidawami Mulkillah,
A'dadama Fi Ilmillah


Pagi ini, setinggi-tinggi kesyukuran buat yang Maha Menghidupkan kerana terus memberi nafas untuk kita semua hela bersama akal yang waras. Hamdan lillah wa syukran lillah. 

Gambar sekadar hiasan

"Sara, akak sebenarnya emm.. nak tanya. Sara, dah ada calon kah?"
 
Terkejut! Patutlah Akak H begitu formal dengan Sara sejak Sara diajak masuk untuk berbincang di bilik sebelah. Sekadar mengeleng, Sara seperti boleh membaca apa hasrat yang ingin Akak H sampaikan. Lalu dia merisik Sara untuk seseorang. Katanya, calon tersebut sudah bekerja dan berusia 25 tahun. Akak H menjamin dari segi agamanya. Jika Sara bersetuju, maka walimahnya akan berlangsung pada tahun ini. Tahun ini? Sara terus memandang tepat ke arah Akak H! 

Akak H bersuara lagi "Sara fikir-fikir dahulu macam mana ya. Apa keputusan nanti Sara maklumkan kepada akak. Akak tunggu." 

Jadi sehingga sekarang, Akak H masih menunggu jawapan. Fotonya masih belum Sara lihat. Untuk lamaran kali ini, memang tidak dinafi, serba salah juga Sara dibuatnya. Tirmizi merekodkan, 

"Jika datang kepada kamu orang yang kamu sukai akan agama dan akhlaknya, maka nikahkan ia (anak gadis kamu) dengannya. Jika tidak, maka akan berlakulah fitnah dan kebinasaan besar di muka bumi."

Tapi insya-Allah, Sara yakin calon itu berhak mendapat seseorang yang lebih baik daripada diri ini. Insya-Allah moga setiap perhitungan yang dibuat mendapat rahmat dan redha Allah. Sara sangat faqir. Masih banyak ilmu yang perlu Sara dalami. Jika Sara bersedia menukar status, maka pada saat itu Sara ingin menjadi seorang pedamping yang terbaik buat yang disayangi. Allahuyussahil! Aamiin.

Sara kalau boleh tidak mahu terburu-buru dan tergopoh-gapah. 'Al-A'jalah Finnadamah' yang bermaksud 'Setiap gopah gapah itu ada penyesalan'. Buat masa ini, biarlah namanya masih menjadi rahsia Allah. Wallahua'lam.

p/s : Kepada teman-teman yang sudah bersiap siaga menjadi seorang 'Isteri', Sara memang tabik spring! Anda memang muslimah yang hebat! Doakan Sara juga, moga dikurnia zauj yang terbaik! Aamiin. ;)


Sara Assyahidah
29 Jamadil Akhir 1433 H
21 Mei 2012 (Isnin)
8.25 pagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan