Ihfazillah Yahfazka - Episod 9


Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum wbt

♥ Allahumma Solli A'la Sayidina Muhammad Miftahulbaabi Rahmatillah ♥

♥ Solatan Wasalaman Daimaini Bidawami Mulkillah ♥

♥ A'dadama Fi Ilmillah ♥


Episod 9 : Siapakah Gadis Itu?

Dengan KuasaMu
Jiwaku tergoncang
Terus melayang
Mengembara cinta

Dengan KuasaMu
Hati telah terpaut
Lalu terikat
Ditawan cinta

Bukan bibir ini berbicara
Namun jiwa ini berbahasa
Dalam lamunan ku yakinkan
Kaulah teman kebahagiaan

Tuhan temukan daku penawar
Terluka ditusuk duri cinta
Hanya dia… cuma dia
Yang kan mampu menyembuhnya

Dan terus aku
Terus berdoa
(Hanya dia membawa bahagia)

Dengan KuasaMu
Mataku memandang
Sepenuh sayang
Dia tercinta

Dengan KuasaMu
Pastiku diseru
Dan kan menyatu
Di ambang cinta


Nasyid Kontemporari yang didendangkan oleh kumpulan Nur One yang berjudul Dengan KuasaMu meniti di bibir Uwais ketika mendengarnya menerusi earphone dari alat pemain MP3 sambil dia duduk bersantai di tepi kolam renang rumahnya. Temuduga untuk penempatan guru masih lagi belum menerima apa-apa berita. Memandangkan tahun itu kerajaan telah melaksanakan pasaran terbuka dan usia guru-guru lama dilanjutkan sehingga umur 60 tahun, maka proses penempatannya agak lewat. Uwais masih lagi di rumah dan membantu apa-apa yang dia mampu untuk meringankan kerja ibu bapanya. Bukan keluarganya tidak mampu untuk menyara orang gaji, tetapi dari kecil, Encik Naufal dan Puan Sumayyah mengajar kedua-dua orang anaknya itu supaya berdikari. Untuk keluar bekerja membantu Puan Sumayyah di kilang kerepek milik arwah datuknya pun tidak diizinkan kerana dia baru sahaja sembuh dari koma beberapa bulan yang lepas. Di tepi kolam itu, dia duduk sambil menyinsing seluar trak hitamnya ke paras bawah lutut dan menyelamkan kakinya ke dalam air kolam, tiba-tiba bahu Uwais dicuit.

"Wah! Wah! Wah! Apa tadi? Hanya dia yang kan mampu menyembuhnya? Siapa 'dia' tu bang long? Pergh.. senyap-senyap ye. " usik Salma sambil duduk bersebelahan abangnya.

"Ish budak kecik ni! Abang nak 'jiwang' sikit pun tak boleh! Pengacau betul!" kata Uwais sambil mencubit pipi Salma, adiknya yang berbeza tujuh tahun.

"Ei abang long boleh tahan 'kejiwangan' jugak kan?" tanya Salma sambil tersengih-sengih.

"Alah, tengok la siapa adik dia? Ratu jiwang sedunia!" kali ini usikan Salma berjaya dibalasnya.

"Abang!!" Salma memukul-mukul bahu abang longnya itu dengan pukulan manja. Geram!

"Tak adalah, abang tengok-tengok MP3 abang ni tadi. Abang buka folder fovourite. Tak sangka pula abang layan juga lagu-lagu macam ni dulu kan? Entah bila abang start dengar lagu-lagu macam ni pun abang tak tahu. Tapi, boleh tahan lah lagu ni. Buat abang seolah-olah macam teringat kat seseorang." kata Uwais sambil memainkan semula lagu itu dan terus menari di gegendang telinganya.

"Seseorang?? Cewah! Abang ada suka kat seseorang ke dulu? Hot news! Hot news!" tanya Salma teruja untuk mendengarnya.

"Eei adik ni, bukan setakat Ratu Jiwang, Ratu gosip pun dia jugak!" usik Uwais lagi.

"Ala abang, bagitahu lah adik. Siapa gadis yang bertuah tu? Please.. Please.." pujuk Salma.

"Manalah abang tahu. Tapi abang rasa macam tu. Entah ya entah tidak, abang tak tahu." jawab Uwais selamba.

"Aah! Abang kan hilang ingatan. Tapi kalau betullah apa yang abang cakap ni, kita kena siasat, bang? Nanti kalau orang lain masuk line, melepaslah abang!" Salma bernada sedikit serius.

"Kecoh la adik ni. SPM tak lagi, tiba-tiba pulak nak jadi FBI. Abang cool je, adik pulak yang gelabah tak tentu pasal! Dah, dah! Jangan biarkan hidup adik diselubungi... misteri," Uwais sempat lagi menggayakan seperti gaya pengacara Misteri Nusantara sementara Salma masih ligat mencari solusi. Uwais hanya mampu tersenyum melihat rupa adiknya itu dan menguis air ke arah Salma. Mereka berbalas-balas sehingga kebasahan.

Dalam hati Uwais, satu soalan tiba-tiba singgah, jika betullah ada seseorang yang pernah mengisi ruang hati, siapakah gadis itu?




-bersambung-

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Insya-Allah ini sebuah karya terbaru saya, jika ingin karya diteruskan tinggalkan sebarang komen tidak kisahlah kritikan atau penguat semangat. Saya perlukan sokongan dan kritikan membina untuk meneruskan karya ini.

Karya ini terlindung dibawah hakcipta terpelihara.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _


p/s :  Jangan lupa ikuti episod seterusnya. :D



Sara Assyahidah
5 Safar 1434 H
18 Disember 2012 (Selasa)
9.32 pagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan