DaTe uNtUk bErMaNja-MaNja deNgAnMu!

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wbt

Apa kata malam ini, kita 'date'? Date for what?? Nak bermanja-manja.

Malam ini sudah menghampiri pukul 12.00 malam. Waktu pagi akan muncul beberapa detik sahaja lagi. Saat ini ramai yang lena dibuai mimpi-mimpi indah. Masa inilah kalau kita 'date' pun orang tak tahu. Tidur sekejap selepas itu bangun semula. Tapi kita kena tinggallah tilam dan bantal yang empuk tu. Walaupun ada di antara kita yang mungkin takut untuk bangkit. Tapi ingatlah semua yang ada di muka bumi ini adalah milik Allah.

Dalam dunia ini ada 4 jenis makhluk sahaja:
1) manusia
2) malaikat
3) jin 
4) iblis/syaitan

Jadi tak ada makhluk yang ke-5 iaitu HAN_ _  (tak nak lah tulis penuh, mesti dah boleh teka ni)

Jom malam ni! DATE!!

Tapi kena dalam keadaan berwudhuklah. Lepas itu kita solat tahajjud 2 rakaat. Solat sunat taubat 2 rakaat. Solat sunat hajat 2 rakaat. Akhir sekali witir 3 rakaat dengan 2 salam.

Kalau rasa tak larat nak buat semua. Tak mengapa. Kita buat yang atas sekali tu dulu. Solat sunat tahajjud 2 rakaat dengan satu salam.

Masa ini kita tumpukan perhatian kita kepada Dia. Alang-alang dah 'Date'. Apa kata kalau kita puji-puji Dia. Berkata-kata dengan Dia.
Luahkan perasaan sayang sangat-sangat kepada Dia. Kita minta apa-apa yang patut.

Juga yang paling penting. Semasa kita berkata-kata dengan Dia, ungkitlah kesilapan-kesilapan kita yang lalu. Menangislah sepuas-puasnya. Berusahalah untuk mengeluarkan setitis air mata. Jika kita dapat teresak-esak lagi bagus. Anggaplah ini 'Date' kita yang terakhir. Buat sehabis baik! Jangan biar Dia kecewa dengan kita.
Biar Dia peluk kita dengan kasih dan rahmatNya. Insya-Allah.

Pagi esok kita berjemaah pula di surau/masjid. Memang Dia akan sayang kita lebih. Sebab Dia suka kalau orang bermanja-manja dengan Dia di saat ramai yang gugur dalam keadaan pagi yang sejuk dan mendamaikan ini.

Mudah-mudahan, kita tergolong dalam bilangan kecil yang melawan nafsu untuk bertemu dengan Allah bersama pintu taubat yang dibuka seluas-luasnya.

Surah Al-Muzammil ayat 2:

"Bangunlah (untuk solat) pada malam hari kecuali sebahagian kecil"

Berdoalah agar Dia senaraikan kita dalam kalangan orang yang 'berTEMUJANJI' dengan Dia malam ini dan malam-malam seterusnya.

ANDA MEMANG HEBAT!! MABRUK!! BRAVO ALAIKUM!!

p/s : Kuatkan diri dan iman. Lawan syaitan yang sedang mengulik tidur kita! (^_^)

Sara Assyahidah
11 April 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan