aku akur....

malam ini..tibalah 30 ramadhan..malam terakhir kita bersama ramadhan..
sebak sekali rasanya..entah masih ada lagi ramadhan yang akan datang untuk kita?tidak berani aku menjawab persoalan itu..
hari ni, salah seorang jiranku telah menghadap Ilahi..Al-fatihah..
begitulah kita..hari ni, orang di sekeliling kita yang berangkat pergi..kita? ya, samada esok, lusa, atau mungkin hari sesudah lusa..siapa tahu..InsyaAllah sama2 muhasabah..


ramadhan kali ini memperlihatkan kepadaku berbagai-bagai keajaiban yang berlaku di sekitarku ini..alhamdulillah..perubahan yang baik..
ketika sendirian meniti hari, teringat jua padanya yang telah pergi buat selamanya..meninggalkan aku di sini..meneruskan sisa hidup..ya Allah bagaimanakah keadaannya di sana? ya Allah, berikan layanan yang terbaik supaya dia berasa tenang dan damai di sana..hati ini terlalu rindu. ya Allah..rindu mahu menatap wajahnya namun apakan daya sudah tidak berkesempatan..hari ni, kuburnya aku ziarah sebagai pengubat rindu..ya Allah, AKU RINDU PADANYA..=(


hmm..lupa pula,..ma akhbarukuma? (apa khabar kalian?) ana bilkhoir walhamdulillah (saya baik alhamdulillah)..
apa khabar ramadhan kalian? bagaimana? ok?
sihat?..insyaAllah moga2 sihat..


anak2 perantauan pula bagaimana? syawal makin membuka tirai ni..apakah rancangan kalian untuk meneruskan kelangsungan hari raya nun jauh di sana bersama teman2? kuharap kalian tidak sunyi dengan adanya teman2 di sekeliling..di sini, biasa2 sahaja..bukanlah sambutan meriah sangat pun..


p/s:jangan sedih2..insya-Allah raya tahun depan ke tahun lagi satu ke..kalian boleh menikmati raya bersama keluarga pula..


percaya atau tidak? jalan raya lengang je..tak jam(sesak) pun..cket2 tu adalah..tapi tak macam tahun2 yang lepas..pelik bin ajaib btul..barangkali, ramai yang tak da..dah belajar jauh2 dah semuanya..kemeriahan pun dah makin kurang..tapi tak tahula..mungkin sehari dua lagi jam kot..


assignment masih belambak lagi ni..laporan usrah pun masih tak siap..tugas sebagai kakak kepada adik2 pun tak kurang hebatnya...tapi alhamdulillah bab2 baju raya adik2 dah settle..kiranya, tuntutan sebagai anak perempuan pula yang masih belum sempurna.. biasalah, juadah raya akan digalas oleh bahu anak2 perempuan..jadi,tidak dapat tidak wajib ke atasku menolong umi menyiapkan juadah tersebut..ala kadar je..jangan nanti juadah tersebut yang menghalang untuk kita beribadat pada malam raya..kerana malam tersebut la, pahala yang banyak Allah kurniakan kpd hamba2Nya yang menghidupkan malam itu dan pintu syurga dibuka seluas-luasnya..kenapa? kerana sedikit sahaja orang yang beribadat pada malam tu..al-maklumlah ramai yang sibuk menyediakan bermacam-macam menu untuk esok hari..hmm,jadi, insyaAllah mudah-mudahan kita lah dari golongan yang sedikit tu..


itu sahaja untuk kali ni..minta maaf jika sepanjang aku bertutur di blog ini, ada yang terusik hatinya, maaf sangat3..semoga ibadat kalian semua di bulan Ramadhan ini mendapat redha Allah..wa InsyaALLah...


jumpa lagi(",)v

Tiada ulasan:

Catat Ulasan