Niqab Itu Bukan Sekadar Kain Penutup Wajah


Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum wbt

♥ Allahumma Solli A'la Sayidina Muhammad Miftahulbaabi Rahmatillah ♥

♥ Solatan Wasalaman Daimaini Bidawami Mulkillah ♥

♥ A'dadama Fi Ilmillah ♥




Wajib Atau Sunat?

Setahu saya, majoriti ulama' berpegang bahawa pemakaian niqab adalah tak wajib namun ada juga minoriti ulama' yang berpegang bahawa pemakaian niqab adalah wajib. Saya mengambil pendapat bahawa pemakaian niqab adalah tak wajib. Niqab adalah pakaian sunnah para isteri Rasulullah SAW. Dan ramai juga sahabiah pada zaman Rasulullah SAW yang memakai niqab. Dan ada juga sahabiah yang tidak memakai niqab. 


Niqab dan Cabaran.

Memakai niqab memang banyak cabarannya. Pertama sekali, orang akan mengata itu dan ini, kononnya kita taksub dengan agama. Dan ada yang pandang kita kononnya kita ini malaikat yang tidak pernah melakukan silap dan dosa. Tapi sekali kita buat silap, maka kita akan dikutuk dan dihina. Saya pernah melalui semua itu dan saya yakin bahawa pemakai niqab yang lain turut pernah melalui perkara ini. Bagi saya, saya tak hiraukan kata-kata orang lain. Biarlah mereka hina atau puji saya. Hinaan dan pujian tu saya anggap sama sahaja. Saya tak kisah pandangan manusia. Kalau asyik nak kisahkan pandangan manusia, bagaimana pula dengan pandangan Allah? Utamakan pandangan Allah. 


Tempat Larangan Memakai Niqab.

Mengenai tempat-tempat yang melarangkan pemakaian niqab, ia adalah kerana untuk elakkan penyamaran atau pencerobohan kerana pernah berlaku kes seperti ini di mana lelaki memakai niqab untuk masuk ke hostel perempuan dan sebagainya. Bagi saya, kalau sesetengah tempat itu menyuruh kita menanggalkan niqab, maka tanggallah. Kita amalkan apa yang kita mampu. Pentingkan amalan dalaman, dan luaran akan ikut sama. Bila berada di dalam premis tersebut, tak perlulah memakai niqab. Bila dah keluar dari premis tersebut (IPG), pakailah balik niqab itu. Kawan-kawan saya yang berniqab pun membuat perkara sama. Usah hiraukan kata-kata orang yang berkata, "Eh apa ni? Kejap pakai, kejap tak." Usah hiraukan mereka. Mereka bukannya membawa manfaat kepada kita pun. 


Amalan Itu Lebih Penting.

Pentingkanlah amalan dalaman. Jaga solat, hati, banyakkan memperbaharui niat supaya belajar erti ikhlas kerana Allah. Luaran itu tak penting sangat kerana ramai orang yang memakai pakaian sunnah tetapi tak kuat pada amalan dalaman. Banyakkanlah menuntut ilmu sahih, dan dengan ilmu sahih itu, kita akan melakukan amalan sahih. Maka iman kita turut akan meningkat. Itulah kekuatan dalaman kita. Apa-apapun, teruskan istiqamah dengan pemakaian niqab. Buatlah yang termampu kerana Allah. :) 

Wallahu ta'ala a'lam bissowab.


p/s : Harapnya kata-kata muslimah ini dapat dijadikan sumber kekuatan buat sahabat-sahabatku, para niqabis. 



Sara Assyahidah
4 Rabiul Akhir 1434 H
15 Februari 2013 (Jumaat)
12. 45 pagi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan