Sakit Itu Penawar

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Allahumma solli a'la Muhammad Alhamdulillah dengan berkat ruang dan masa yang Allah taala beri pada tengahhari ni, Sara berpeluang untuk menulis lagi. Keadaan cuaca di Malaysia ni telah menyebabkan ramai yang demam. Alhamdulillah Sara tak terkecuali. Sebaik sahaja pulang dari Kuala Lumpur hujung minggu lepas, demam makin menjadi-jadi. Setiap kali sakit, mesti terfikir, aku ni tak lama dah nak menghadap Ilahi. Teringat pada kata-kata seorang hamba Allah, kita ni kalau sakit, bibir tu tak lekang menyebut nama Allah. Nak duduk, (Allah). Nak tidur, (Allah). Nak bangun, (Allah). Kalau sihat, susah sekali nak sebut Allah. Itulah kita, saat sakit adalah saat rapatnya kita dengan Allah. Jadi bersyukurlah jika kita ditimpa sakit. Jangan mengeluh. Allah begitu rindu dan sayang kepada kita sehingga dia beri kita sakit untuk bersihkan dosa kita. 

 "Dan sesungguhnya Kami telah mengutus (rasul-rasul) kepada umat-umat yang sebelum kamu, kemudian Kami siksa mereka dengan (menimpakan) kesengsaraan dan kemelaratan, supaya mereka bermohon (kepada Allah) dengan tunduk merendahkan diri"
 (Surah Al An'am, ayat 42)

"Tidak ada satu musibah pun yang menimpa diri seorang muslim, sama ada berupa kesusahan dan penderitaan, kesedihan dan duka cita mahupun penyakit, bahkan sebatang duri yang menusuk anggota tubuhnya sekalipun melainkan akan dihapuskan Allah sebahagian daripada kesalahan-kesalahannya dengan yang demikian itu." 
 (Hadis Muttafaqun Alaih)



p/s : Oleh itu, jika kita melawat orang sakit, jangan lupa minta dia doakan untuk kita. Orang yang kurang dosa, insya-Allah doanya cepat dimakbulkan.

Sara Assyahidah 
18 Februari 2012 (Sabtu)
12.40 tengah hari


Tiada ulasan:

Catat Ulasan