Bisyr, manusia berkaki ayam

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wbt

Moh le eden nak kabo sikit ni..
Mahu saya ceritakan kepada kalian, kisah seorang wali. Seperti mana yang kita tahu, para wali ini, iman dan yakinnya pada Allah ini terlalu tinggi termasuklah pemuda yang bernama Bisyr (Sheikh Bisyr bin Harits RA), manusia berkaki ayam (tidak memakai alas kaki), yang mana dia lahir di Merv dan menetap di Baghdad. Sewaktu muda, dia seorang pemuda yang boros. Suatu hari dalam keadaan mabuk, dia berjalan terhuyung-hayang. Tiba-tiba dia terjumpa secarik kertas bertulis: "Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang". Bisyr lalu membeli minyak mawar untuk dipercikkan pada kertas tersebut kemudian menyimpannya dengan cermat di rumahnya.

Pada malam harinya seorang manusia suci(wali) bermimpi. Dalam mimpi itu diperintahkan Allah untuk mengatakan kepada Bisyr: "Engkau telah mengharumkan nama-Ku,maka Aku pun telah mengharumkan dirimu. Engkau telah memuliakan nama-Ku, maka Aku pun telah memuliakan dirimu. Engkau telah mensucikan nama-Ku,maka Aku pun telah mensucikan dirimu. Demi kebesaran-Ku, nescaya Ku harumkan namamu, baik di dunia mahupun di akhirat".

"Bisyr seorang yang boros." Fikir wali itu. "Mungkin mimpiku salah."


Oleh sebab itu, dia segera pergi bersuci, solat kemudian tidur semula. Namun tetap juga dapat mimpi yang sama. Dia mengulang perbuatan itu tiga kali. Ternyata tetap mengalami mimpi yang sama juga. Keesokan harinya pergilah dia mencari Bisyr. Daripada seorang yang ditanyanya , dia mendapat jawapan : Bisyr sedang mengunjungi pesta buah anggur."

Maka pergilah dia ke rumah orang yang sedang berpesta itu. Sesampainya di sana, dia bertanya : "Apakah Bisyr berada di tempat ini?"
"Ada, tetapi dia dalam keadaan mabuk dan lemah tak berdaya."
"Katakanlah kepada Bisyr, bahawa ada pesan yang hendak kusampaikan kepadanya," kata wali itu.
"Pesanan daripada siapa?" Tanya Bisyr.
"Daripada Allah!" jawab wali itu.
"Ya Allah!" seru Bisyr dengan airmata berlinang, "Apakah pesan untuk mencela atau untuk menghukum diriku?" Tetapi tunggulah sebentar, aku pergi meminta izin untuk beredar daripada sahabat-sahabatku dahulu.


"Wahai sahabat-sahabatku, aku dipanggil. Oleh sebab itu aku harus meninggalkan tempat ini. Selamat tinggal! Kalian tidak akan pernah melihat diriku lagi dalam keadaan seperti ini!"

Sejak saat itu tingkah laku Bisyr berubah kepada seorang yang soleh. Sehingga tidak seorang pun yang mendengar namanya. Allah telah menyentuh hatinya. Bisyr telah memilih jalan pengasingan diri. Sedemikian khusyuknya dia menghadap Allah, dia tidak pernah lagi memakai alas kaki mulai saat itu. Inilah sebabnya Bisyr digelar manusia berkaki ayam.

Apabila ditanya " Bisyr, apakah sebabnya engkau tidak pernah memakai alas kaki?"
Jawabnya, "Ketika aku menghadap Allah (beribadat kepada Allah), aku sedang berkaki ayam."

Sejak saat itu aku malu mengenakan alas kaki. Apalagi bukankah Allah Yang Maha Besar telah berfirman : Telah kuciptakan bumi sebagai permadani untukmu. Dan bukankah tidak layak apabila berjalan memakai sepatu di atas permadani raja?"

Ahmad bin Hambal sangat sering mengunjungi Bisyr. Dia begitu mempercayai kata-kata Bisyr sehingga murid-muridnya pernah mencela sikapnya itu iaitu dengan berkata: 

ILust: Istimewa
"Pada saat ini tidak ada orang yang menandingimu di bidang Hadits, hukum, teologi dan setiap cabang ilmu pengetahuan, tetapi setiap saat engkau menemani seorang kaki botol. Adakah perbuatanmu itu betul?"

"Mengenai setiap bidang yang kalian sebutkan tadi, aku memang lebih arif daripada Bisyr," jawab Ahmad bin Hambal. "Tetapi mengenai Allah ia lebih arif daripadaku."
Ahmad bin Hambal sering memohon kepada Bisyr : "Ceritakanlah kepadaku perihal Tuhanku."

Kisah Lucu Diri Bisyr

Orang – orang berkumpul dan mendengar Bisyr berceramah dengan tema 'Rasa Puas'. Salah seorang di antara pendengar mencelah:
Abu Nashr, Engkau tidak mahu menerima pemberian dari orang kerana ingin dimuliakan. Jika Engkau benar-benar melakukan penginsafan diri dan memalingkan wajahmu dari duniamu ini, maka terimalah sumbangan-sumbangan yang diberikan kepadamu. Agar engkau tidak lagi dipandang sebagai orang yang mulia. Kemudian secara sembunyi berikanlah semua itu kepada orang-orang miskin. Setelah itu jangan engkau goyah dalam kepasrahan kepada Allah dan terimalah nafkahmu dari alam ghaib."

Murid-murid Bisyr sangat terkesan mendengar kata-kata ini.

"Camkah oleh kalian!" jawab Bisyr. "orang-orang miskin terbahagi kepada tiga golongan. Golongan pertama adalah orang-orang miskin yang tidak pernah meminta-minta dan apabila kepada mereka diberikan sesuatu, mereka menolaknya. Orang-orang seperti ini adalah para spiritualis. Seandainya orang-orang seperti ini meminta kepada Allah, nescaya dikabulkan segala permintaannya. Golongan kedua adalah orang miskin yang tak pernah meminta-minta, tetapi apabila kepada mereka diberikan sesuatu, mereka masih mahu menerimanya. Mereka itu berada di tengah-tengah.
Mereka adalah manusia-manusia yang teguh di dalam kepasrahan kepada Allah. Mereka inilah yang akan dijamu Allah di dalam syurga. Golongan ketiga adalah orang-orang miskin yang duduk dengan sabar menantikan pemberian sesuai dengan kesanggupan, tetapi mereka menolak godaan-godaan hawa nafsu."

"Aku puas dengan keteranganmu ini. "Orang yang mencelah tadi berkata : "Semoga Allah puas pula denganmu."

Bisyr bercerita : Pasa suatu ketika, di dalam mimpi, aku berjumpa dengan Nabi. Beliau berkata kepadaku : "Bisyr, tahu engkau mengapa Allah telah memilihmu antara manusia-manusia yang sezaman denganmu?" Dan tahukah engkau mengapa Allah memuliakanmu?"

"Aku tidak tahu ya, Rasulullah," jawabku.

"Kerana engkau telah mengikuti Sunnahku, memuliakan orang-orang yang soleh, memberi nasihat-nasihat yang baik kepada saudara-saudaramu, dan mencintai aku dan keluargaku. "Nabi menjelaskan. "Kerana itulah Allah telah mengangkatmu ke dalam golongan orang-orang yang soleh."

Diriwayatkan pula bahawa selama Bisyr masih hidup, tidak ada keldai yang membuang kotorannya di jalan-jalan kota Baghdad kerana menghormati Bisyr yang berjalan berkaki ayam. Pada suatu malam seorang lelaki melihat keledai yang dibawanya membuang kotoran di atas jalan. Maka dia pun berkata:
Wahai... Bisyr telah tiada...!"
Mendengar kata-kata itu, orang pun pergi menyelidik. Ternyata kata-katanya itu benar. Lalu kepadanya ditanyakan bagaimana dia dapat tahu bahawa Bisyr telah wafat.

"Kerana selama Bisyr masih hidup, tidak pernah ada kotoran keldai terlihat di jalan-jalan kota Baghdad. Tadi aku melihat bahawa kenyataan telah berubah. Maka tahulah aku bahwa Bisyr telah meninggal dunia."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan