~I sUk@ UsRaH~




Bez ke usrah ni?
bagi aku bez sangat3 tak terkata..
kalau nak dibandingkan dengan susu sejat F&N 2 memang tak ada tolok bandingnya..
dulu, aku ni jahil juga lah..
tanpa ilmu semua manusia akan berada dalam kejahilan btul tak??


tapi sedar atau tidak orang yang berilmu kebanyakannya zalim??
bukannya semua..tapi majoriti, macam itu la..
kenapa ya?
ada byk golongan yang aku dapati golongan yang dikatakan berilmu tetapi ZALIM..
sebab mereka itu ada ilmu, tapi ilmu yang menyesatkan manusia,
bukan aku nak salahkan siapa2..
aku tahu manusia dikurniakan bakat yang terpendamkan..
(contoh penyanyi@penari,mula2 dia yang belajar menari, pas2 menari, dan ajar pulak orang lain menari..tak salah nak menari atau menyanyi sekadar mahu bersenam tapi pastikan menari sorang2 dalam bilik atau dengan kaum sejenis, dengan niat untuk menyihatkan tubuh badan)
tapi kalau da sebarkanlah ilmu yang langsung tak ada kaitannya dengan akhirat ni satu ilmu yang sia-sia dan bukan sahaja menzalimi orang lain tapi menzalimi diri sendiri..
sanggupkah kita merana dan menderita dalam liang lahad dan alam selepas mati itu selepas kita bersusah payah pergi ke kelas, bayar yuran, guna masa untuk belajar ilmu yang tidak menguntungkan tersebut..
tepuk dada tanya iman kita..
sanggupkah kita untuk kita terus menderita?


ada juga antara orang yang ada ilmu agama tetapi dia ZALIM..
ada pula macam tu? btul ke?
ADA..
1.ilmu ada tapi dia tidak menyebarkan ilmu tersebut..
2.sebarkan ilmu tapi dia sendiri tidak amalkan ilmu tersebut..
3.ilmu ada dan tahu dosa pahala, tapi tidak segan silu untuk berbuat dosa tersebut..
sungguh berdukacitalah orang2 ini kerana Allah telah berfirman dalam surah As-SAFF ayat 2 dan 3:
"wahai orang2 yang beriman! Mengapalah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?.(Itu)sangatlah dibenci Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan."


kalau macam tu,aku ni tergolong jugalah dalam golongan orang yang zalim tu..
aduyai terkena dengan kenyataan sendiri..
YA!! itulah kita..
terkadang apa yang kita cakap akan terkena balik pada diri kita..
seperti melantunkan bola golf ke dinding lalu terkena muka sendiri..
aduh!!! SAKIT!!
("bOLA GOLF?? eh silap-silap!! bola pingpong la bukan bola golf..nanti tak pasal-pasal lebam biji mata tu kang)
Itulah aku,
ZaLimnya aKu..
ya ALLAH....
semasa jari-jemariku menekan-nekan papan kekunci ini..
menitis air mataku tidak tertahan..
BERDOSANYA AKU!!
AKU TAK BOLEH MACAM NI!!
AKU MESTI BERUBAH!!


mahu aku berkongsi serba sedikit tentang diri penulis yang sedang kamu baca blog dia ni..jahilnya penulis ini..jadikan ceritaku sebagai iktibar buat yang memandang ke arah skrin ini dan meneliti bait-bait kata penulis yang kerdil ini,
ONCE UPON A TIME (ayat yang selalu orang putih guna untuk cerita2 lagenda mereka)
hmm..dulu aku ni solat pun lewat..
kalau dengar azan tu, bukanlah golongan yang sudah duduk di tikar sejadah,,
dahulunya aku ni nak baca al-quran pun malas,,
lagilah kalau nak baca artikel ke buku-buku tentang pejuang-pejuang Islam ni..
tapi Allah masih sayangkan Aku,
Allah sedarkan aku,
sedarkan aku dari lena yang tak sudah,
sedarkan aku melalui satu peristiwa,
peristiwa yang takkan aku lupakan sampai bila-bila,
peristiwa yang mana aku pertama kali dirasuk dan pada waktu itu aku terdengar dengan jelas bisikan syaitan di teligaku ini,
barangkali aku diberi peluang untuk melihat makhluk yang begitu buruk rupanya dan gelap badannya..
TAKUT! BENCI! dan FAHAM!
itulah antara makhluk-makhluk Allah..
makhluk-makhluk Allah yang tidak dipilih sebagai sebaik-baik kejadian..
tapi aku dipilih..
mungkin makhluk itu 'jelez' agaknya,
dan masa tu aku sedar bahawa aku dipilih sebagai manusia,
sebagai khalifah untuk mentadbir bumi,
namun aku tidak langsung membuat Allah bangga denganku,
MALU SUNGGUH AKU PADA ALLAH,
dan sejurus selepas itu usrah datang padaku,
sebelum ni,bukan usrah itu tidak ada,
tapi aku tidak merasa kemanisannya dek kejahilan aku dan kebutaanku!
tapi ALHAMDULILLAH,
usrah yang dirangka dengan bimbingan akak2 naqibah, ustaz ustazah, dan yang paling penting dengan izin ALLAH telah berjaya membuka pintu hatiku yang da lama bersarang dengan dosa ini..


USRAH..USRAH..
usrah itu berasal drpd perkataan arab yang bermakna keluarga..
(tu sume orang da tahu la sara)
pada aku, U.S.R.A.H tu ada maknanye tersendiri dan teristimewa iaitu:
U=U
S=SEE
R=RABB
A=AFTER
H=HJRAH..


sEE di sini bukanlah dengan mata kasar tapi dengan mata hati..
BECAUSE I CAN SEE SOMETHING DIFFERENT, SOMETHING SPECIAL AFTER MY HIJRAH..
HIJRAH TO BE A BETTER ONE IN FRONT OF ALLAH..


ALHAMDULILLAH BERSYUKUR AKU KERANA ALLAH TEMPATKAN NAMAKU DALAM GOLONGAN YANG BANGKIT MENYINARI ISLAM BERSAMA USRAH!!!!
JIHAD!! JIHAD!! FI SABILILLAH!!


k c u wa InsyaAllah..hehe sMiLe...cHeESe!!
~sALaM aLaik~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan