Cemburu

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum wbt

Sudah lama hati Sara terdetik untuk menulis cerita hati ini. Hari ini, alhamdulillah Allah memberi kesempatan. Cerita apa ya?? Cerita hati Sara emmm. Ish. Bukan! Bukan! Bukan cemburu yang tu. Sara cemburu dengan anak muda PALESTIN yang pada tika ini, pada saat ini, BERJUANG! BERJUANG untuk negaranya (BERJUANG UNTUK ISLAM!! AGAMA KITA!!).

Sara cemburu kerana mereka itu golongan yang terpilih untuk hidup dalam serba nikmat.

"Nikmat? Sara.. Sara.. Nikmat apa?? Mereka hidup dalam kegelisahan. Perang merata-rata. Kalau bukan hari ini nyawa mereka melayang. Mungkin esok atau lusa. Mereka yang cemburu dengan kita. Sepatutnya kita bersyukur hidup dalam keadaan aman damai seperti yang kita rasa sekarang ini."

Lucu bukan kenyataan itu. Kenyataan itulah yang merobek jiwa dan menjadikan batin Sara meronta-ronta untuk bersama-sama anak- anak muda di bumi PERJUANGAN itu.

Ada apa dengan aman damai?? Hah?? Jika aman damai itu yang membuatkan Sara tidur lena 8 jam sehari.. Hidup sentiasa kenyang. Hidup dalam keadaan selesa. Mahukan tilam yang empuk. Makanan yang sedap. Pakaian yang cantik. Rumah yang besar. Kenderaan yang mewah. Haha Oo itulah konsep 'aman' dan 'damai' maksud kenyataan di atas itu barangkali.

Bahkan Sara tertarik dengan kalimah bersyukur itu. Alhamdulillah tidak dapat Sara nafikan, ramai yang bersyukur. Ya la hidup dalam zon selesa, siapa tak nak kan?? Tapi Sara tak rasa Sara golongan yang bersyukur. Makin lama makin Sara rasa tidak bersyukur. Makin banyak 'complain'. Kenapa begitu?? Kenapa begini?? Seringkali soalan-soalan di bawah ini menerjah ke pendengaranku. 

Ah, makanan macam sampah!! Masin.. Manis macam gula.. Apa nak sangat aku mati cepat ke?? Kenapa keluarga aku tak bahagia macam orang lain?? Kenapalah aku tak kaya macam dia?? Bila pula aku nak dapat gaji, ingat nak beli kereta baru la?? Besok pukul berapa nak pergi shopping?? Ehh baju yang dia pakai tu nampak cantiklah, bilalah aku dapat pakai baju secantik tu?? Bila lah aku nak dapat isteri yang cantik macam isteri dia?? Haha dan yang paling teruk lagi, bila la aku nak dapat isteri baru (muda,bergaya)??

Itulah realiti kita, insan-insan yang hidup 'aman damai'. Oleh sebab itulah, Sara cemburu. CEMBURU kepada mereka yang saat ini berjuang di bumi PALESTIN.. Mereka bukanlah mati dalam keadaan sia-sia. Mati mereka mati berstatus syahid !

"Oo..jadinya kau nak mati syahid la ni. Sara, banyak cara lagi kau boleh syahid. Tahu tak, menuntut ilmu itu seolah olah kita berjihad dan jika kita mati pada saat kita menuntut ilmu itu dikira syahid"

Ya. Sara tahu. Memang tepat dan benar. Tidak pernah sekali pun Sara menidakkannya. Namun jihad dengan membawa pena dan buku itu tidak sama dengan menggalas senapang dan pedang !!

Mereka itu saban hari melihat orang orang yang tersayang dibunuh mentah-mentah di hadapan mata. Tak apalah asalkan bukan kita. Itulah kata-kata orang yang hidupnya selesa. 

Luka. Darah. Itu perkara biasa?
Hilang kaki hilang tangan. Itu pun perkara biasa?
Hilang ibu hilang ayah. Juga biasa?
Hilang isteri hilang suami hilang anak. Itu biasa?
Rumah musnah sekolah musnah. Biasa?
yang biasa inilah membuatkan nafas Sara tersekat !
jiwa Sara bergoncang kuat !
semangat Sara makin membuak- buak !
CEMBURU Sara kian melonjak !!

Sara cemburu anak-anak muda di sana telah dipilih oleh Allah kerana mereka golongan yang imannya mengatasiku, sabarnya mengatasiku, kuat jiwanya mengatasiku, asanya mengatasiku, dan dugaannya mengatasiku.

Ya!! Mereka beruntung. Sara mahu jadi seperti mereka. Jika tidak hari ini..Insya-Allah besok !! jika tidak besok. Insya-Allah lusa. Jika tidak lusa. Insya-Allah akan tiba saat itu.

"YA ALLAH, moga-moga kami dapat bersama pejuang-pejuang di sana. Menggenggam erat senjata dan membunuh satu-persatu manusia YAHUDI itu!! KAMI MAHU MENJAMAH PANASNYA DARAH YAHUDI LAKNATULLAH DENGAN TANGAN KAMI SENDIRI!! PADA KETIKA ITU HATI CUKUP TERHIBUR!! CUKUP BAHAGIA!! YA ALLAH, matikanlah kami dalam golongan syuhada, golongan yang mati dalam perjuangan agamamu. YA ALLAH PERKENANLAH.."

p/s : Sumbangkan sesuatu berharga yang kita miliki untuk kehidupan saudara kita di sana. Nyawa atau wang ringgit ? Pilih antara dua, atau yang paling baik, pilih dua-dua. 

Sara Assyahidah
28 Julai 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan